Serra de Tramuntana, MTB in Mallorca | Epique - Mountain Adventures

Traverse de Tramuntana – Trans Mallorca

Spanje

Het Baleaarse eiland Mallorca, met het hele jaar rond aangename temperaturen, is reeds ontdekt door een groot aantal wielrenners. Hoewel het eiland minder bekend is onder mountainbikers, heeft het ook voor deze groep meer dan voldoende mogelijkheden. Op het noordwestelijke deel van het eiland ligt de bergketen de Serra de Tramuntana. Hier vind je steile beklimmingen, rotsige passages en vele kilometers singletrack. Het gebergte staat sinds een kleine tien jaar op de UNESCO-werelderfgoedlijst en dat is wat ons betreft volkomen terecht. Mountainbiken kan hier vanaf zeeniveau tot ruim boven de 1000 meter. We touren langs authentieke dorpen, waar sinds jaar en dag landbouw wordt beoefend. Het gebied ademt cultuur en er heerst een erg relaxte en gastvrije sfeer. Kortom, het Tramuntana-gebergte verken je het best vanaf de MTB!

Cross country reis op Mallorca

• Prachtige panorama-uitzichten over zee
  • Steile klimmetjes en technische afdalingen
  • Authentieke dorpen en ongerepte natuur in de Tramuntana
  • Begeleiding door een lokale gids en een Nederlandse gids van Epique

Het Tramuntana-gebergte

De Serra de Tramuntana kent een rijk, cultureel en agrarisch landschap. Zo zijn er overal stapelmuren, bijzondere waterwerken en oude gebouwen te zien. Naast deze culturele schatten, heeft het gebied simpelweg een zeer uitdagend netwerk aan MTB-trails. Vanaf de toppen en bergkammen van het Tramuntana-gebergte hebben we meermaals een prachtig panorama-uitzicht op zee. Deze reis is beschikbaar in de maanden mei en oktober, op deze manier ontlopen we de extreme hitte van de zomers op Mallorca. Daarentegen is de temperatuur in onze reisperiodes zeer aangenaam voor een meerdaagse fietstocht.

De eerste en laatste nacht verblijven we in een hotel in Palma de Mallorca, de hoofdstad van het eiland. Tijdens onze fietsdagen overnachten we in hotels en gastenverblijven op de route. Op dag twee eindigen we bij het klooster van Lluc, waar we zullen overnachten in het klooster zelf. Onze meerdaagse tocht eindigt bij het hotel in Palma.

Bestemming Prijs
Serra de Tramuntana, Mallorca € 1.595
Reisperiode(s) 2 t/m 9 mei 2021
24 t/m 31 okt. 2021
Voor welke niveaus is deze reis?
Afdaaltechniek
Afdaalconditie
Stijgtechniek
Stijgconditie
Kennis

In zuidwestelijke richting

Dag 1 – heenreis

We verzamelen op het vliegveld van Palma de Mallorca, waarvandaan we met een bus vertrekken naar het hotel. Indien de tijd het toelaat, is er ruimte voor een rondje door de stad. We dineren met onze lokale gids.

Dag 2 – naar het klooster van Lluc

‘s Ochtends reizen we van Palma de Mallorca naar Pollença, een plaats aan de noordkant van het eiland. Vanuit Pollença begint onze zesdaagse MTB-tocht door het Tramuntana-gebergte. Het eerste stuk van de route loopt direct over een pad tussen land en een ruige steile kust. Op de eerste top hebben we een mooi uitzicht op de noordelijke punt van het eiland. We dalen af en overnachten bij het klooster in Lluc.

Dag 3 – naar Sóller

We vervolgen onze weg richting Sóller, een stad middenin de Serra de Tramuntana met een sfeervol plein en een prachtige klassieke kerk. Onderweg kijken we uit over de zee en de bekende Gorg Blau kloof. Om net onder de hoogste piek van het eiland te komen, de Puig Major, dienen we onze fiets een klein kwartier te duwen. Dit resulteert in prachtige uitzichten en een mooie afdaling. Onze accommodatie voor de nacht ligt in de haven, een paar kilometer van Sóller verwijderd.

Dag 4 – rondje Sóller

We beginnen ‘s ochtends vanuit Port de Sóller direct met klimmen. Boven hebben we een prachtig uitzicht op de baai waar wij de afgelopen nacht hebben doorgebracht. We bezoeken Sa Calobra, een strand dat is omgeven door twee hoge kliffen. Van daaruit kunnen we een stukje de beroemde Torrent de Pareis kloof inlopen, alvorens we onze weg terug naar Sóller vervolgen. We overnachten nogmaals in het hotel gelegen in de baai van Port de Sóller.

Dag 5 – naar Esporles

Vanuit Sóller beginnen we met een uitdagende trail die langzaam overloopt in een speelse en heuvelige singletrack. Onze route loopt langs Deià, volgens velen een van de mooiste dorpen van het eiland. We stijgen een stuk over een kam en dalen vervolgens over singletrack af naar onze accommodatie in Esporles.

Dag 6 – naar San Elm

We beginnen de dag met wat klimmetjes en dalen uiteindelijk af helemaal tot aan de kust. Hier nemen we een duik in de kraakheldere zee. We volgen een route die langs de kustlijn loopt en komen uit bij het dorp Banyalbufar. Verderop hebben we van bovenaf een prachtig panorama-uitzicht op het kleine eiland Dragonera, vlak voor de kust bij San Elm.

Dag 7 – naar Palma de Mallorca

De laatste dag, en tevens langste, brengt ons terug naar Palma de Mallorca. Heuvelachtige paden en kleine klimmetjes over de weg wisselen zich af. We sluiten deze reis zo goed als af met een hele uitdagende en lekkere singletrack, een van de betere van deze week. Tot slot dalen we af over een fietspad waarmee we Palma de Mallorca en het hotel bereiken.

Dag 8 – terugreis

Vanaf het hotel worden we naar de luchthaven in Palma gebracht. Hier eindigt deze reis.

Epique mountainbike reis Mallorca

Door de bergen en langs de kust

Deze reis is bedoeld voor de intermediate, advanced of expert mountainbiker. We fietsen zes dagen door het Tramuntana-gebergte en maken minimaal 1000 hoogtemeters per dag. De route loopt over technisch uitdagend terrein en de uitzichten zijn fantastisch. Delen van de route geven ons zowel zicht op zee als op de ongerepte natuur en het rotsige en beboste landschap. De cultuur, het Spaanse eten, de authentieke dorpen en haar inwoners kunnen en zullen tijdens deze reis niet ontbreken.

Niveau van deze reis

Gemiddeld mountainbiken we ruim 40 kilometer per dag, met zo’n 1500 hoogtemeters. Dit aantal kan sterk verschillen van dag tot dag. Reken op een maximaal aantal van 2200 hoogtemeters. Voor deze trip moet je fit genoeg zijn, minimaal twee ritten per week is gewenst. Ga je al gecontroleerd over steile en technische stukken, dan is deze reis iets voor jou! Meer weten over de verschillende niveaus? Klik hier.

Epique mountainbike reis Mallorca

Inclusief

• 8 dagen begeleiding door een Epique gids én een lokale gids
  • 1 gids per groep van maximaal 7 deelnemers
  • 7 overnachtingen in comfortabele hotels, een klooster en gastenverblijven op tweepersoonskamers, inclusief ontbijt
  • 7 dagen lunch
  • 5 dagen diner
  • Dagelijks bagage vervoer
  • Transfer van en naar het vliegveld
  • Transfer naar startpunt route (Pollença)
  • Toeristenbelasting
  • Epique aandenken
  • Bijdrage Trees for All (om de CO2-uitstoot van je reis te compenseren)
  • SGR-Garantiefonds
  • Calamiteitenfonds

Interesse?

Ga je met ons op avontuur? We laten je graag de schoonheid van de natuur, het gevoel van een uitdagende drop-off én de sensatie van het eindeloos afdalen beleven.

Neem contact met ons op

Klanten over ons

Blog bericht

Leerzaam

In de zomer van 2018 heb ik mee gedaan aan de baantraining van Epique in Snowworld Zoetermeer. Ik dacht dat ik met 30 jaar ski ervaring best aardig kon skien. De eerste les voelde ik mij als snel een beginner. Die nieuwe technieken aanleren bleek nog best lastig, maar gelukkig ging dit redelijk vlot door de heldere uitleg en voorbeelden van Roderik.

Halverwege de trainingsperiode heb ik mij ingeschreven voor de off-piste training in Hintertux november 2018. Ik ben heel benieuwd wat ik hier ga leren, voldoende in ieder geval daar ben ik van overtuigd.